Stretch

Ondersteuning in het huisvesten van 240 studenten in een unieke locatie

Joep Dragt is verantwoordelijk voor de huisvesting van internationale studenten, bij zowel de UvA als de HvA. Een collega van de UvA raadde EOS Projects aan, om de huisvesting van 240 internationale studenten in de Bijlmerbajes te begeleiden. Een samenwerking die boven verwachting uitpakte.

“Wij hebben een brede opdracht bij EOS neergelegd. De UvA /HvA en de VU kregen samen de mogelijkheid om tijdelijk een groep van 240 internationale studenten te huisvesten in de voormalige Bijlmerbajes. Omdat wij reguliere huisvesting voor onze internationale studenten extern beleggen, ontbreekt het ons aan kennis om zo’n unieke, onorthodoxe locatie in te richten. Die kennis heeft EOS wel. EOS Projects weet welke behoeftes deze doelgroep heeft, daarom hebben wij hen gevraagd ons te helpen bij het gereedmaken van deze bijzondere locatie voor de komst van de studenten.

Kamertekort in Amsterdam

Het idee van de HvA om samen met de VU een groep buitenlandse studenten in twee woontorens van de voormalige Bijlmerbajes onder te brengen, komt voort uit het kamertekort in Amsterdam. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om onze studenten onderdak te bieden, en hebben hiervoor bij onder andere de gemeente aangegeven interesse te hebben in tijdelijke projecten. Toen het COA de Bijlmerbajes verliet, en er tot aan de sloop geen bestemming voor was, kwam deze locatie vrij.  

Gemeubileerde huisvesting

Internationale studenten zijn vanwege hun tijdelijkheid op zoek naar gemeubileerde huisvesting. Ook hebben zij witgoed, keukengerei en bijvoorbeeld bestek nodig. Voor al deze zaken heeft EOS gezorgd. Denk aan het leveren en plaatsen van banken en stoelen tot bureaulampen, keukenpakketten en linnenpakketten. Daarnaast dacht EOS mee over de aanwezigheid van toiletborstels, schoonmaakspullen en stofzuigers, en adviseerden zij ons over kookplaten, koelkasten en bijvoorbeeld wasmachines die geplaatst moesten worden.

EOS heeft ervoor gezorgd dat alles aanwezig én ingericht was vóór de aankomstdatum. Vervolgens hebben zij er aan het einde van het project voor gezorgd dat de torens op een correcte manier werden leeggeruimd. Ook weer binnen het gestelde tijdskader. Daarnaast zijn er in de periode van huisvesting problemen geweest met bijvoorbeeld de wasinstallatie of ander witgoed. Onze ervaring is dat EOS enorm flexibel is, en ervoor zorgt dat problemen snel en netjes worden verholpen.

Alles-in-één oplossing

De verwachting om een partner te vinden die een ‘alles-in-één’ oplossing biedt voor onze internationale studenten, is boven verwachting ingelost. Dat zij meedenken over zaken waar wij niet aan dachten, en altijd snel met oplossingen komen, maakt van hen een betrouwbare partner. Een voorbeeld hiervan is dat EOS haar netwerk inzette om na afloop van het project (een deel van) het meubilair aan andere partijen te verkopen. Zo kon dit op onze balans als baten worden bijgeschreven. Een ander voorbeeld is dat zij ons adviseerden wat extra schoonmaakwerk te laten plaatsvinden in het pand, wat zij in samenwerking met ons ook arrangeerden. En toen bleek dat de uiteindelijke kostenpost voor het gehele project minder was dan het geoffreerde bedrag, was dat natuurlijk ook heel prettig.

Zonder EOS zouden wij dit grootschalige en unieke project niet hebben kunnen optuigen en tot een goed einde hebben kunnen brengen. Kernwoorden in een beoordeling van onze samenwerking met EOS zijn dan ook: ontzorgen, professionaliteit, flexibiliteit en meedenken met de klant.”